בנט: אני פוגש ומחבק רפורמים וקונסרבטיבים, הם מרבית העם היהודי בגולה

אתר קול חי 1 Comment on בנט: אני פוגש ומחבק רפורמים וקונסרבטיבים, הם מרבית העם היהודי בגולה
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בראיון נרחב לקראת יום העצמאות שיתפרסם בעיתון 'בשבע' הקרוב שערך כתב העיתון ישי פרידמן עם יו"ר מפלגת הבית היהודי נפתלי בנט, מתייחס השר בנט לנושאים שונים.

הייתה סערת רוחות שהתחילה בהרס בית בקידה. אתה מקבל את המדיניות של ההריסות הללו? למה להרוס אם אפשר להסדיר?
"לא כל דבר אפשר להסדיר. אומר מה אני לא מקבל: אני לא מקבל מדיניות של ענישה באמצעות הריסה. זה קורה וזה לא תקין. אנחנו עובדים על הדבר הזה בכל יכולתנו. ככל שיש פעולות 'תג מחיר' שהן בלתי מתקבלות על הדעת ומזיקות ולא ראויות – צריך לתפוס את העבריינים ולהענישם, ולא לפגוע בבנייה כעונש קולקטיבי.

אני חושב שצריך לתת לצה"ל כלים אפקטיביים נגד מחוללי ומעודדי הפעולות של 'תג מחיר'. אין לי קורטוב של סימפטיה למי שמנהיג, מעודד או דוחף צעירים לפעולות הללו. מה מפריע לי בסיפור הזה מעבר לדברים הרגילים של נזק ואי מוסריות? ברמה העמוקה, זו תפיסה אנטי ציונית ואנטי ממלכתית עמוקה, כי היא אומרת בעצם שאין חשיבות למדינת ישראל כמדינה. הם לא סופרים את המדינה. התפיסה הזאת דומה לגישה החרדית שלא רואה ערך במדינה, אבל זה מימוש מאוד אקטיבי ואלים של אותה תפיסה, ואין לי בדל סימפטיה לתפיסה הזאת".

לא מגזימים קצת בממדים של הפרשה הזאת? בסך הכול מדובר בנזקי רכוש. במועדונים היום הרבה יותר מסוכן.
"זה נכון אם אתה מודד נזק מול נזק, אבל מה שמפריע לי פה זו אידיאולוגיה שאומרת 'אנחנו לא סופרים את מדינת ישראל', ויש לזה השלכות. הם לא אומרים את זה בתיאוריה, אלא פועלים בצורה הזאת".

יש תחושה של הרבה אנשים באגף השמרני בציונות הדתית, ולא רק בהר המור, ששברתם לכיוון הליברלי. יש שאומרים שאתם פשוט לא סופרים את העמדה הזו, שהיא בסופו של דבר נתח חשוב בציונות הדתית.
"מאוד חשוב לי להיות הכי חד משמעי בעניין הזה. אני גדול המתנגדים להפרדת תורה ומדינה. אני לא אוהב את המילה דת. אני חושב שהמדינה היא אורגן של עם ישראל, וכאורגן של עם ישראל אני רואה את החיבור הכי יסודי עם התורה. אז מי שטוען שיש מגמה או רצון להפריד דת ומדינה, אני קובע כאן נחרצות – הפוך! אין מגמה להפריד דת ומדינה. להפך, בפעם הראשונה יש כאן אנשים שמובנה מתוכם החיבור של דת ומדינה.

אגיד לך עוד משהו: מאשימים אותי שאני פוגש ומחבק רפורמים וקונסרבטיבים. אז כן, אני פוגש ומחבק רפורמים וקונסרבטיבים כי אני שר התפוצות של העם היהודי ומרבית העם היהודי בגולה היום, נרצה או לא נרצה, איננו אורתודוקסי. אני אחראי לזה שהם יישארו יהודים ואני כשר התפוצות שייך לכולם, לכל העם היהודי. עם זאת, במדינת ישראל אני מכיר רק דבר אחד: יש רבנות ראשית אחת לישראל. היא האוטוריטה והסמכות העליונה לקביעות הלכתיות. אני לא מכיר משהו אחר. אני מאוד מאוכזב מתוצאות הבחירות לרבנות הראשית. אני רואה בזה אי הצלחה שלנו. זה קרה. זה המצב, אלו הרבנים הראשיים, ואני אעשה כל שביכולתי לעבוד איתם בצורה הטובה ביותר. האם צריך לעבוד ולשפר? בצורה דרמטית כן. זו קטסטרופה בהרבה מקומות, אבל בכל נושא הלכתי שיגיע לפתחי אני אשאל שאלה פשוטה: מה אומרים הרבנים הראשיים למדינת ישראל. אני אעשה הכול על מנת לשפר אותה. אני אפעל שעוד עשר שנים ייכנסו אנשים מהציונות הדתית, אני אפעיל מנופים, איאבק, אבל בסוף אין אופציה אחרת. אי אפשר לעקוף את הרבנות הראשית".

אתה אומר שאתה לא עוקף את הרבנות הראשית, אבל חלק מהחקיקה בנושאי דת ומדינה קידמתם בניגוד לעמדת הרבנים הראשיים.
"יש את המוסד שנקרא הרבנות הראשית ויש את מי שמאייש כרגע את התפקיד", אומר בנט ומספר על קשיים בעבודה מול הרבנים הראשיים, שלדבריו אינם מוכנים לשמוע את עמדתם של רבנים בכירים בציונות הדתית אשר מבקשים להיפגש עמם כדי לדיון בעניין חוק הגיור. "יש פה בעיה. מצד אחד אני מקדש את מוסד הרבנות הראשית, מצד שני אנחנו צריכים להפעיל מנופים אגרסיביים כדי לפעול. מה שיקרה, אם אני לא אביא הצעה בחוק הגיור – ההצעה של שטרן תעבור. אנחנו פועלים במלוא עוצמתנו, אבל אם אנחנו לא נעביר חוק משלנו יעבור החוק של שטרן, ואנחנו נעמוד מול משבר קונסטיטוציוני כמעט".

ליו"ר הבית היהודי יש מערכה נוספת אשר מתנהלת מול נשיא ישיבת הר המור, הרב צבי טאו, שמתגלה כאחד הלוחמים הבולטים במפלגת הבית היהודי. לאחרונה חשף הכתב שלמה פיוטרקובסקי באתר ערוץ 7 כי הרב טאו דרש מעמותת 'פנים אל פנים' שלא תיקח חלק במנהלת הזהות היהודית. המהלך הזה עלול לשתק את המנהלת, אם כי בנט סבור שמדובר רק ב"מכה טכנית" כלשונו, ואין בכוונתו להירתע מקידום המנהלת. עם זאת, יש לו מה להשיב לביקורת המושמעת נגדו מכיוון רבנים בציונות הדתית.

"כואב לי", אומר בנט, "זה לא סוד שיש מהלך לא פשוט נגד הבית היהודי, ולא בצדק לטעמנו. הראייה היא מאוד חד-ממדית. היא לא רואה את סך הפעולות שאנחנו עושים. פעולות מדהימות בתחום היהודי, המדיני, ההתיישבותי והכלכלי. מחוללים פה דברים מדהימים, ובאים לזווית מסוימת אחת והופכים אותה לעולם ומלואו, וגם בה יש מורכבויות שונות. אנחנו לא מפלגה עם 70 מנדטים. מצד שני, אני מקפיד ללמוד ולשמוע את הביקורת, גם את הביקורת המאוד קשה שנעשית לעתים בצורה לא ראויה, ובסוף גם להתייחס לתוכן הביקורת וגם לדעת לקבל".

אתה שואף ליותר מ 12 מנדטים בבחירות הבאות. מאין יבואו הקולות?
"החזון הוא מפלגה של ציונות דתית שפותחת את שעריה לציבור. הליבה שנשארת קבועה היא תורת ישראל, ארץ ישראל ועם ישראל. דמויות כמו איילת שקד, שרואות עין בעין את אותה דרך, יתקבלו בשמחה. אני לא חושב שמי שהוא רק ארץ ישראל ועם ישראל ותהיה לו אג'נדה אחרת בתורת ישראל ירצה להיות איתנו במפלגה. אנטי דתי לא מתאים למפלגה שאני משרטט. זו מפלגה שבשנה הקרובה תיפתח ותתעסק הרבה יותר בחברה ובפריפריה, בשימוש והעצמת החינוך הממלכתי-דתי כמגנט לעם ישראל".



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    אני מקווה שהוא גם מנשק ערבים כי הם הרוב בעולם